9 listopada 2009

pociąg odjechał


Pociąg odjechał. Wróciłam z dworca PKP. Piję drugi kubek gorącej herbaty z miodem. Pada deszcz. Ciemno. Otwieram skrzynkę, czytam listy emaliowane. Zacytuję coś, co przyszło nocą :)

Czytam właśnie książkę "Wzgórza Toskanii" F. Mate, a w niej taki fragment, który od razu pomyślałam, żeby Ci przesłać, tak jakoś mi się skojarzył (mnie się podoba):

"...oddaliśmy się jednej z niewytłumaczalnych przyjemności - badaniu mapy. Rozłożyliśmy mapę Toskanii Instituto Geografico na stole kuchennym i obniżyliśmy starą szklaną lampę tak nisko, jak się dało. Natychmiast, jakbyśmy rozmawiali o krainie, której nie widzieliśmy na oczy, zaczęliśmy snuć przypuszczenia i marzenia o tym, jak spędzimy jeden dzień na zwiedzaniu Toskanii. Nigdy nie zrozumiem, jak kilka zakręconych linii, krzyżujących się wzdłuż i wszerz na pełnej zielonych plam powierzchni, może pobudzić tak wyobraźnię. W moim wypadku zawsze tak się dzieje, gdy biorę do ręki mapę. Śledziłem palcem powyginane linie oznaczające boczne drogi gruntowe. Tam kończyła się cywilizacja i zaczynała magia, to tam leżały maleńkie wioski przycupnięte na urwistych i wietrznych cyplach lub wtulone w zacienione wąwozy o nazwach tak małych, że ledwie dawało się je odczytać: Nusenna, Fietri, Duddova. Puściłem wodze wyobraźni. Znalazłem się na ulicach miasteczek, o których w życiu nie słyszałem, odkrywałem ruiny zapomniane nawet przez miejscowych, zwiedzałem zawiłe kompleksy grot i nekropolii niedotkniętych ludzką ręką od czasów Etrusków. Najbardziej pociągały mnie puste miejsca na mapie - przyciągała mnie mroczna i niepoznana strona Toskanii."

A w tle słucham najnowszego nabytku: fado, tak prawie po sąsiedzku do książki ;)

Odkryłam na nowo słówko Fado. Zaktywowałam wewnętrzne czujniki. Czuję, jak pyszczek sam się uśmiecha. Mam z tym słowem bardzo miłe skojarzenia. Zapuściłam się w krainę zapomnienia, zasłuchałam porannie, a marzenia płyną, płyną.
Zapraszam.
Foto: google

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...